Ráj jedlíků a taky běžců – Asturias

Na poslední únorový den jsem měl v plánu opět navštívit Asturias a zaběhnout si závod. Tentokrát 30km s poměrně solidním stoupáním 1900m. Start a cíl byl v nejstarším hlavním městě Španělska, Cangas de Onís. Kousek odsud si v roce 722 dali do držky ultras místního vládce Pelaya s jížními maurskými sousedy a tato šarvátka vešla do dějin jako bitva u Covadongy nebo počátek reconquisty. V Covadonze také startuje la Travesera Integral de los Picos de Europa.

kangas logo

Do Gijonu jsme dojeli už v pátek a tentokrát se nám podařilo se nepřežrat. Byť u stolu seděli “kamarádi”, kteří si objednali žebírka a klobásky. My statečně vydrželi s kuřetem a brambory a tím dali základ dobrému sobotnímu výkonu. Vstáváme a po hodině jízdy probouzející se krajinou spěcháme na start. V Cangas již vše připraveno, rychle vyfasovat číslo, dát si kafe, diskutovat o oblečení a rychle se rozcvičit.

Asturias je provincie oplývající všemi odstíny zelené. Což, jak mnohé napadne, nebude díky suchu, ale díky 400 dním v roce, kdy zde prší. Trať jsme tedy očekávali hlavně bahnitou a zatažené nebe naznačovalo, že nás v průběhu závodu osvěží. Na startu se podívám na prcka vedle mě a hle, Manuel Merillas. Je prima, že ve Španělsku je konkurence na pouťácích skoro stejná jako na svěťáku. Člověk nemusí být překvapen množstvím nadělených minut v cíli.

Na startu je 400 borců a asi 20 borkyň. Kapříci (abych si půjčil slovník od kolegy Mrázka) byli do 7. místa, pro 8.,9. a 10. pak byla přichystána šunka a lahev sidry. S pravidelností se v závodech umisťuji zhruba v prvních 10%, tak jsem si na šunku naděje nedělal. Navíc připočítat Merillase a další 4 profíky a rázem je z toho utopie. Ale znáte to, v koutku duše máme každý ten sen o výhře.

Začínáme s rozvahou dědy Lebedy

Začínáme svižne, ale s rozvahou dědy Lebedy

Začínáme svižně, pod první kopec a šup nahoru. Nahoře dramatické výhledy na zasněžené Picos de Europa vykukující mezi mraky. Přes kopec a návrat do Cangas, 10km s 600m na rozehřátí za 55minut a já umírám. Srdce splašeně buší, Merillase ještě sem tam zahlédnu, pořadí nepočítám a snažím se uklidnit před běžeckou částí. Seběh byl na pomezí krasobruslení v blátě a bobování po zadku. Jemný déšť nevnímáme, stejně jako rozedřené krvácející nohy.

Průběh městem

Přes most

Přes římský most vbíháme do druhého okruhu na jižní straně od Cangas. Chvíli se musí běžet po cestě než nás naženou do lesa, do bláta a do kopce. Tempo klesá a můžu odpočívat, domluvit srdci dezerci z těla ven a kochat se. Krásně jsme si uspořádali pozice, rozestupy. Pravda, ty se měnily, v závislosti na tom, zda se zrovna stoupalo, či klesalo. Jízdu blátem jsem si docela dobře osvojil již loni na Zegamě a tak jsem spíše předbíhal dolů a do kopce jsem se snažil moc neztratit. Postupně jsme se prokousávali lesy, štavnatými loukami, potoky místo stezek, kluzkým listím, po skalách.

Už to rozhodně nechutnalo

Přebíháme řeku po řetěžovém mostě a já konečně chápu, proč existuje rozkaz zrušit krok. Změna vlnění při vstupu každého dalšího běžce je chvíli zábavná, s rostoucím amplitudou už ne tolik.

Snažím se do kopce doběhnout 10. pozici

Na 20.km nám oznámili mezičas a pozice. To vždy zabolí. Vědomí, že jsem 14. proměnilo chlapíka 4. místa přede mnou v tu nejlepší španělskou kýtu šunky, mě se zatmělo před očima a řekl jsem si, že to zkusím. Do kopce hrotím křeče nekřeče, suť nesuť, pády nepády. Dokonce místy i běžím.

Snažím se přežít

Bohužel, chlapík to asi tušil a tak se přiblížim pouze na dostřel, na 12. místo. Pak se přehoupl přes poslední horizont a zmizel.

Vřesem jsem se vyškrábal za ním, pohlédl do nejkrásnější krajiny, co znám a jal se sbíhal za ním. Po skalách, vřesu s blátem a jedním lanem jsme se dostali pod kopec. Ještě nás potrápili krátkým seběhem a poté nás kolmo na vrstevnice lesem pustili do Cangas. Zde jsem ještě asi místo ztratil, ale to nevím jistě, protože si to moc nepamatuji.

Nasazuji k drtivému finiši

Přiběhl jsem více než 30 minut za Merillasem, 2 minuty za šunkou. Rozsekaný jako už dlouho ne. Zadní stehna v křeči, lýtka rozšlehaná do krve o milionu větví. V cíli podávali nebeskou manu, nebo to možná byla teplá mléčná rýže. Ale bylo to lahodné. Hadice studené vody na nohy na očistu, do sprchy a čekat na Marcose. Ten to šel tréninkově a tak dobíhá o notnou chvíli později než já.

Opravdu tam byl.

Co vám budu povídat, pak se již hodovalo. Denní menu pro sportovce a do Gijonu. Tam siesta a večer ve městě okořeněný ochutnávkou místních specialit. O půlnoci jsem již byl zralý na pelech, ne tak Španělé. Nevím, kde se to ve mě vzalo, ale podařilo se mi udržet na uzdě a tak usínám nepřežratý a s vypitými 3 nealko pivy.

První chod, k uždibování, než donesou další

Chobotnička jako druhý chod...

Chobotnička jako druhý chod…

...spolu s kalamáry

…spolu s kalamáry

Aby toho moře nebylo málo

Druhý den se probouzíme velmi zvolna. A plán je plán a je třeba trpět. Nasedáme na kola a jedeme povzbudit kamarády na trail kousek od Gijonu. Marcos mě protáhne ještě kousek dál a já zase vidím, že ve Španělsku není lepšího místa k životu, než Asturias. Od moře do zasněžených hor je kousek.

Asturias - od moře do hor

Asturias – od moře do hor

Útesy směrem ke Kantabrii

Na oběd jedeme do vnitrozemí na kukučičné placky s prejtem, pečené jehněčí a domácí sidru. Mě je z toho jen smutno, že se třeba co nevidět budu muset z této pohádky probudit do Práglu. Pro jistotu jsem se tedy přihlásil na další dva závody. Vertikální kilometr a 25km/2500m+. Tentokrát v cílovém městě Travesery, Arenas de Cabrales, jako finální test formy před Vulcanii. Uf, už jen dva měsíce.

Z venčí to moc vábně nevypadalo...

Z venčí to moc vábně nevypadalo…

Kukuřičné placky...

Kukuřičné placky…

Jehňátka

a na talíři

Jooooo, kdyby mi to tak patřilo... :)

Jooooo, kdyby mi to tak patřilo… :)

4 komentáře: „Ráj jedlíků a taky běžců – Asturias

1. Naprosto parádní článek a fotodokumentace !!! Jednou bych chtěl taky podobné akce navštěvovat, ale jsem teprve absolutní začátečník v běhání. Chtěl bych se zeptat, jak trénujete? V partě? Sám? Abych se přiznal, tak mě moc nebaví běhat sám… :-/. V současné době hledám nové kamarády na běhání na portále http://www.sportcentral.cz/sportovci/beh/plzen/ .. Uvítal bych ještě další tipy, jak vytvořit partu lidí, co by chodila běhat a případně článek o vaší přípravě na podobné závody ;-) :-) … Ještě jednou díky za pěkný článek..

• Děkuji, jsem rád, že se líbí. Doufám, že mi tu nevykáš. :)
      Přes týden trénuji sám – běhám před prací a to Španělé ještě spí. Během víkendů trénuji v horách a tam je lepší běžet s někým. Nejen, že to lépe utíká, ale běhat po horách sám se může vymstít. Stačí malé zranění a je problém. Takže to určitě radši s někým. Na facebooku existuje skupina Společné běhy mezi Prahou a Berounem, tam by ses mohl inspirovat, jak sehnat více lidí, či organizovat výběhy.

Jestli s běháním úplně začínáš, tak bych doporučil rozhodně nepřehánět objem ani intenzitu. Někdy méně znamená více, tady dvojnásob. Spíše pomalu, krátké výběhy, ale pravidelně a postupně navyšovat zátěž a cvičit tělo. Myslím, že tu pár tipů najdeš – fartleky během týdne, taky něco rychlejšího a o víkendech dlouhé štreky v těžkém terénu. Ale ber to s rezervou, není kam spěchat a lepší začít jednou a pořádně, než se zranit už v úvodu. :)

Ať se daří.

• Dobré ráno :-),
        díky za brzkou odpověď :-)…. Mrknu na tu skupinu na fb, ale potřeboval bych spíš něco okolo Plzně… Každopádně díky za rady a budu dál sledovat tvůj blog ;-)…